أخر الاخبار

طرق بسيطه للتوفير لست البيت الذكيه

 قواعد التوفير لربه البيت الذكيه

هاتي الرز علي قد استخدامك الشهري في انواع سايبه زي الفل بتتباع بسبعه الكيلو صافي وعبيه في اكياس حسب استخدامك اليومي النص كيلو الا كبشه يكفي اربع اطباق .ويبقي عندك رز متنقي وفرتي في الكيلو تلاته جنيه.

طريقة سهله جدا لتنظيف المكواة فى البيت بأبسط المكونات


طرق بسيطه للتوفير لست البيت الذكيه


هاتي المكرونه العروض تتباع علطول جمله .

قائمة المشتريات: يفضل تحديد قائمة بالمشتريات قبل الذهاب إلى السوق بهدف تقليص المصاريف من خلال شراء الاحتياجات الضرورية والابتعاد عن الكماليات.

هاتي الطماطم لما ترخص اعصريها وعبيها في اكياس علي قد استخدامك ولو عايزه تسبيكها سبيكي مع البصل اسهل واوفر من الصلصه بلاش تشليها كده صحيحه ممكن تغسليها وتقطعيها علي اربعه .

هاتي الفول السايب اغسليه وانقعيه وكمان العدس السايب وكيسيه واخرجي علي قد استخدامك وفرتي كتير الاكياس غاليه.

التوابل : هاتي كسبره مع كمون مع كاري وتوم وبصل بودر فلفل اسمر مع زعتر وشمر وروز ماري كيس صغير من توابل الفراخ باتنين جنيه وحمصي واطحني واعملي توابل رائعه تنفع في كله وتكفي الشهر.

افكار وطرق جديدة للصق و تركيب ورق الحائط بكل خطوة و بكل سهولة

الخضار:نظفي بنفسك واسقطيه في ميه مغليه غلوه واشطفيه بميه متلجه وعبي وبقي عندك خضار صحي اوفر من المتعبي.

البطاطس :لما تلاقيها رخيصه هاتي وشيلي في باسكت مخرم في المطبخ ويكون بعيد عن الشباك وقلبي فيها علطول خدي القديم استعمليه الاول.

 إذا كان هناك خضروات ذات مواسم، فيمكنك شراؤها في موسمها، وحفظها داخل الفريزر، تجنباً لشرائها في غير موسمها وبسعر مرتفع، وهناك العديد من طرق تخزين الخضروات في الفريزر، بالطريقة الصحيحة التي لا تعرضها إلى التلف.

الخبز:قطعيه علي اربعه لو اتبقي منك شيله في الفريزر وخرجيه يسيح بعدين سخني.

الدقيق احفظيه في برطمان في التلاجه هاتي سايب برضه اوفر وغربليه بنفسك .

الكيك لو فاض منك احفظيه في علبه في التلاجه معاه حتته عيش طري عمره ما ينشف

الزيت :اقلي في قلايه صغيره علشان الزيت يغطي الحاجه بس منحطش كتير.

 قومي بعمل سندوتشات للأطفال، ولزوجك، تجنباً لشرائهم طعام من الخارج، توفيراً للمال، كما يمكنك صناعة اللانشون داخل البيت وتوفير خامات الساندوتشات من المنزل بطريقة سهلة وبسيطة.

استخدام النقد: التسوق أسهل باستخدام بطاقات الائتمان ولكن من الصعب تذكر المبلغ الذي ينفق، مما يسبب الإرباك في إدارة ميزانية المنزل، والطريقة الوحيدة لإدارة ميزانية المنزل هي استخدام النقد دائما للمشتريات الصغيرة.

الالتزام بالميزانية: يعتبر الالتزام بميزانية منزلية تحديا كبيرا، ولكن باتباع النصائح يمكن توفير المال والاستمتاع بالوقت في آنٍ واحد، لهذا تذكري دائما أخذ المبلغ النقدي الذي خصصته في الميزانية وليس أكثر منه.




حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-